Leir ABC

29 juni, 2024 av hakon

Nyttig informasjon til bruk før og under leiren – fra A til Å. Finner du ikke svar her, kontakt leirkomiteen på felleskorpsleir@gmail.com.

A

ABC
Leir-ABC er en oversikt over nyttige opplysninger, regler og ting du kanskje lurer på. Den vil være tilgjengelig på nettsiden og bli oppdatert med mer informasjon fram mot leiren. Alle grupper får en utskrift av leir-ABC på leiren.

Adresse
Leiren ligger på Lista Fly og Næringspark. Adressen er Lista Fly og Næringspark, Nordveien 277, 4560 Vanse.

Aktiviteter
Det blir seks programøkter for speiderne (alle får være med på alle øktene), egne økter for roverne, ledersamling, fellesarrangementer og turneringer. Se ellers leir programmet.

Alkohol/rusmidler o.l.
All bruk av rusmidler er forbudt for alle leirens deltakere – også ledere og rovere. Røyking er ikke tillatt på leirområdet. Bruk av rusmidler vil kunne medføre hjemsendelse for egen regning. Energidrikker (som f.eks Red Bull og Battery) er heller ikke tillatt. Folkehelseinstituttet har advart mot det høye innholdet av koffein og sukker, som kan være skadelig spesielt for barn og unge. Vær et forbilde!
→ Se også Røyking og snusing.

Andakt
→ Se Kristen tro / kristen trening.

Ankomst 
Leiren er åpen for innrykk fra lørdag 29. Juni kl 10. Første måltid som blir delt ut, er lunsj på lørdag, matudeling åpner kl 10. Før dette må gruppene selv sørge for mat. På ankomstdagen vil det siste stykke mot leiren være skiltet og guidet kjøring inn til leirområdet.
→ Se også Innsjekk.

Antrekk
Speiderdrakt brukes på reisen, under åpningsleirbålet, gudstjenesten, PAKO og avslutningsleirbålet. Under haiken skal speiderskjerf brukes.

Apotek 
Det blir ikke eget apotek. Førstehjelpsutstyr og medisiner til eget bruk må medbringes.
Er apotek i Vanse https://maps.app.goo.gl/GbRyiossuYtsiZ3u6                                                                                      → Se også Førstehjelp.

Arbeidsleir 
I forkant og etterkant av en speiderleir er det mye praktisk arbeid som må gjøres. Området skal klargjøres for ankomst og ryddes etter avreise. Vi ønsker derfor å invitere alle rovere (16+) og ledere til å være med på arbeidsleir før, etter, eller både før og etter leiren. Arbeidsleiren starter onsdag 26. juni og varer til oppstart av leiren lørdag 29.juni. I etterkant av leiren vil det være arbeidsleir hele lørdag 6.juli og søndag 7.juli. De som deltar på arbeidsleir vil få redusert leirpris med 1000 kr for å være på arbeidsleir før leiren og 500 kr for å hjelpe til etter leiren. Har du lyst til å bidra på arbeidsleiren, gi oss beskjed innen 1.april ved å fylle ut dette skjemaet.

Avfallshåndtering
All søppel skal kildesorteres etter de rutiner som finnes på stedet. Gruppene skal ha et skikkelig søppelhåndteringssystem på gruppeområdet. Avfall skal sorteres i tre kategorier: Glass/metallemballasje, matavfall  og restavfall.  Søppelsekker med restavfall og matavfall fra troppene skal kastes i container på stedet. Det vil bli skiltet til hvor glass og metall skal leveres. Brennbart materiale kan brennes på bålet. Forsyningsetaten sorterer også papp.
→ Se Kart.

Avreise 
→ Se Utsjekk.

B

Bading 
Det er en fin badestrand 5 km fra leiren. Gruppene må selv organisere bading med sine speidere. Det skal være minst en voksen badevakt per 6 speidere. Ingen skal bade alene.

Bakhon/bakved/hunved 
→ Se Ved.

Bank 
Leiren har ikke bank. Det er bank og minibank i Vanse. Det er mulig å betale med kontant, kort eller VIPPS  i kiosken.

Beredskap 
Hvis en krisesituasjon oppstår, skal dette løses i troppen så langt det er mulig. Kan du ikke håndtere situasjonen på ditt ansvarsnivå, ta kontakt med din leder, vakt eller leirkontor.
→ Se Kart over området, Evakuering og Førstehjelp.

Besøk 
Leiren er åpen for besøk hver dag fra kl 9 til 23. Parkering skjer på anviste plasser. Speiderne er på haik et døgn (tirsdag til onsdag) og vil da ikke være på leirområdet.

Biler
Det er ikke lov å kjøre motoriserte kjøretøy inn i leiren uten tillatelse fra vakt. Barn leker.
→ Se Parkering.

Brann 
Vis forsiktighet ved bruk av åpen ild. Ha alltid to bøtter vann og evt. brannslukningsapparat ved bålet, slik at branntilløp og brannskader blir tatt hånd om raskt. Skal dere bruke gass, må det være brannslokkingsapparat lett tilgjengelig. Følg anvisninger fra evt. brannmannskap og stab. Brannvesenet varsles på telefon 110. Vakt SKAL også varsles.

Butikk 
Det finnes butikk ca 6  km unna leiren. Leirens kiosk selger flere godsaker.
→ Se også Kiosk.

Byggverk/byggeforskrifter 
Bygg sikkert. Ta kontakt med teknisk etat for godkjenning av planlagte byggverk høyere enn 3 meter. Rajer til bygging må bestilles ved påmelding  eller medbringes. Graving er tillatt, men  området skal settes tilbake i opprinnelig stand ved avreise.
→ Se Graving.

Bål 
→ Se Ildsted og Brann.

C

Campingvogn
Hvis din gruppe planlegger å ha med campingvogn, ta kontakt med leirkomiteen på forhånd. Campingvogner henvises til egen plassering i utkanten av  leirområdet.

D

Deltakeravgift
● Pris: 2500 kr for speidere (fra 5. klasse og oppover), rover og ledere.

  • Familiemoderasjon: Speider nr. 2 og øvrige: 1500 kr
  • Lederbarn under 6 år: Gratis
  • Moderasjon for arbeidsleir
  • 1000 kr arbeidsleir før leiren
  • 500 kr arbeidsleir etter leiren

 

Faktura sendes gruppene i etterkant av påmeldingsfrist.


Diett 
Diettbehov meldes til leirstaben ved påmelding. Diettbehovene bekreftes ved innsjekk.

Dovask
→ Se Dugnad.

Drikke 
Husk å drikke nok! Alle speiderne må ha drikkeflaske på leiren. Ta med drikke til alle aktivitetene.

Dugnad
En speiderleir er en dugnad. Alle bidrar på ulike måter slik at alle får en god leiropplevelse. Gruppene forventes å stille med ledere til programøktene. Det kan også være behov for dovask, gå vakt eller gi en håndsrekning til noen som har behov for det. Leirkomiteen oppfordrer til å bidra med en spenstig markedsaktivitet og gode innslag til vennskapsleirbålet.
→ Se JA.

Dyr 
Dyr (f.eks. hund) kan medbringes dersom dyret er veloppdragent, holdes i bånd, ikke bjeffer e.l. om natta, og at det holdes i utkanten under fellesarrangementer. Dyret må ikke medbringes inn i kiosk, leirkontor, lederkro etc. Vis hensyn til allergikere eller de som er redde eller ikke liker dyr. Gi beskjed til leirkomiteen på felleskorpsleir@gmail.com dersom du planlegger å ta med et kjæledyr. For eksotiske dyr henvises det til Dyreparken i Kristiansand.

E

EL-bil                                                                                                                                                    Det blir ikke mulighet til å lade bilen på leirområdet. Nærmeste ladestasjoner er Vanse (ca 6 km) eller Lista Fyr (5 km) 

Energikamp
Er en av aktivitetene under leiren. Her må patruljen være flere enn tre. Mulig risiko for å bli litt våt.                                                                                                                                                                                                                                                                                             

Etater
Etater/arbeidsområder som er representert i staben: Program  (leder Karoline Dyve Samuelsen), teknisk (leder Einar Haugland Lie ), forsyning (leder Trygve Netland) og info/administrasjon (leder Håkon Ravndal). Kristen trening følges opp av leirsjef Atle Stokke. Økonomi: Martin Dahle Johansen.

Evakuering 
Ved behov for evakuering møtes alle ved hangaren Festung Lista (se kart). Troppsledere har ansvar for sine speidere, etatsledere for sine stabsmedlemmer. Evakuering gjennomføres kun på ordre fra leirkomiteen.

F

Facebook
Du finner korpsleiren på Facebook

 

Familieleir
Det blir avsatt et område hvor det er mulig for leder-/stabsfamilier å bo. Familieleiren spiser på eget området, matbestilling organiseres av leder for familieleiren.
→ Se Deltakeravgift og Påmelding.

Fellesarrangementer 
Se ukeprogrammet for fellesarrangementer. Møt i speiderdrakt. Ta med leirhefte, drikke og noe å sitte på til leirbålene, gjerne også leirbålskappe.
→ Se også Flagg og banner og Speiderdrakt.

Fettfelle 
Det er anledning til å grave fettfelle for tannpuss, oppvaskvann og lignende. For å unngå for mye søl, bør hver gruppe velge et sted på sitt troppsområde der vann kastes. Det kan være lurt med en rist (slik man har på en fettfelle) med rikelig med friskt gress på. Gresset må skiftes daglig. Gresset vil fange opp en del fett og grums. Oppdatert/mer informasjon kan komme.
→ Se også Graving.

Flagg og banner
Alle flagg heises kl 08.00 og fires kl 21.00. Det blir flaggborg under gudstjenesten. Ved åpnings- og avslutningsleirbålene kan gruppene ha med gruppebanner/troppsbanner.

Eventuelle forsøk på å stjele leirflagget vil bli etterforsket grundig og de ansvarlige stilt til ansvar, se også dovask. Merk at staben besitter betydelig etterforskningskompetanse!

Forhåndsoppgaver
Forhåndsoppgaven er å lage et minifyr og  en presentasjon av gruppa som kan brukes i gruppeportalen. Bruk gjerne anledningen til å lære om korpsene og tilknytningen til eget korps! Hvor er din gruppe på speiderkartet?

Forsikring 
Alle betalende medlemmer i Norges speiderforbund inngår i en kollektiv personskadeforsikring. Ledere har ansvarsforsikring. Sørg for at alle deltakere har betalt medlemskontingent før avreise. Personlig utstyr og gruppeutstyr må forsikres av deltakeren/gruppa selv.

Forsyning
Forsyningsetaten har ansvar for at alle på leiren får mat. Det blir kombinert  lederkro og kiosk.
→ Se Matutlevering.

Fly
Ikke lov å fly i leirområdet
Se også flystripe

Flystripe
Flystipa er forbeholdt fly og ingen andre. Grupper som kommer med privatfly, må søke om landingstillatelse i forkant til Lista flystasjon. Leirsjefens privatfly har prioritet i luftrommet. 

Førerpatruljen 
Førerpatruljen er et viktig redskap i speiderarbeidet – også på leir. Hold gjerne førerpatruljemøter før leggetid for å gi informasjon, høre hvordan det går osv. Det kan bidra til at speiderne får bearbeide, diskutere og lære av dagens hendelser og kan samtidig være en sosial og hyggelig samling som en påskjønnelse til peffer og asser som gjør en god jobb.

Førstehjelp 
Enklere førstehjelp besørges i utgangspunktet av gruppene selv. Ta med førstehjelpsutstyr i gruppa – også til patruljene når de skal på haik. Det er lege og sykepleiere i staben, men ingen fast sanitetsstasjon. Ved behov for sanitetsstøtte kontaktes leirkontoret som videreformidler forespørsel til vakthavende helsepersonell. Sykestue åpner ved behov.  Ved akutt fare for liv og helse, ring 113. Kontakt deretter vakt.

G

Graving
Det er anledning til å grave fettfelle samt  mindre hull for å fundamentere rajer i byggverk. det vil ikke være behov for matkjeller da gruppene oppvarer mat i kjølekonteiner. Når du graver, ta vare på torvpluggen og legg den tilbake på plass når hullet graves igjen ved leirens slutt. Det er ikke tillatt å grave ned avfall eller andre ting. Oppdatert informasjon kan komme…

Grue
→ Se Ildsted, Graving og Brann.

Gudstjeneste 
→ Se Kristen tro / kristen trening og Fellesarrangementer.

H

Haik
Det blir haik fra tirsdag til onsdag. Alle speidere skal ha på speiderskjerf under haiken. Husk sekk, gode sko, kompass, førstehjelpsutstyr og drikkeflaske! Mer om reglement for haik kommer…

Helsekort 
Alle deltakere (også rovere, ledere og stab) må fylle ut helsekort med helseopplysninger, badetillatelse og pårørendekontaktinformasjon. Skjemaet leveres til ansvarlig leder, som oppbevarer dette på forsvarlig vis til leiren er over og deretter makulerer det (husk at dette er konfidensielle opplysninger). Helsekortet medbringes ved skade.
→ Se Førstehjelp.

Hittegods 
Leirkontoret oppbevarer hittegods. Ta godt vare på tingene dine. Skriv navn og telefonnummer på alle eiendeler, gjerne også gruppenavn, før du pakker sekken! Merk også alle gruppas eiendeler godt.

Hygiene
Behandle og oppbevar mat, drikke og kjøkkenutstyr på en hygienisk måte. Vask opp
etter alle måltider med varmt vann og oppvaskmiddel. Bruk vaskekluten på kroppen og/eller dusj i løpet av uka. Personlig hygiene er viktig for helsa og triveligere for alle rundt deg. Gjennomgå leirhygiene i troppen. Gruppa er ansvarlig for å stille med utstyr som muliggjør god hygiene.
→ Se også Håndvask og Oppvask.

Håndvask 
Det er viktig å vaske hendene godt etter hvert toalettbesøk og før og etter matlaging og måltider, for å unngå at smitte og bakterier sprer seg.

I

Ildsted
Det er anledning til å lage ildsted på eget troppsområde. Ha alltid to vannbøtter ved bålet. Tenk sikkerhet!
→ Se Graving og Brann. 

Informasjon 
Det ligger en god del informasjon på leirens nettside https://felleskorpsleir.speiding.no/         inkludert gruppeinfo som er sendt ut på e-post til gruppas kontaktpersoner. Under leiren blir det gitt informasjonpå daglige ledermøter,  på  oppslag ved leirkontoret eller  SMS ved behov. Leirkontoret svarer så godt de kan på spørsmål.
→ Se også Leirkontor og Ledermøter.

Innsjekk 
Det er mulighet for å komme inn i leiren fra lørdag kl 10.00. Ved ankomst blir gruppa vist til troppsområdet. En leder fra hver gruppe møter til innsjekk på leirkontoret før kl 18.00. Vedkommende må da vite svar på:

  • Hvor mange/hvem som har møtt fra gruppa og eventuelle endringer til påmeldingen (dersom flere enn det er betalt for har møtte, må deltakeravgift betales)
  • Antallet patruljer
  • Diettbehov for gruppa samlet
  • Hvem som evt. ikke skal spise og sove på gruppeområdet (stab/familie)
  • Om gruppa har helsepersonell (navn og mobilnummer)
  • om noen ikke kan avbildes på nettsider/Facebook/Instagram (hvem! Vedkommende må komme til leirkontoret og bli tatt bilde av, slik at vi kan sjekke før publisering)

Intendantur 
Leiren har egen forsyningsetat som har ansvaret for maten.
→ Se Matutlevering.

Internett
4G/5G mobilnett

 

J

JA!
Det er ordet du bruker når noen trenger en håndsrekning.

Jesus 
er til stede.
→ Se Kristen tro / kristen trening.

K

Kart
Kart over leirområdet trykkes i leirheftet og henger på leirkontoret.

Kaffe
Det er kaffe på leir. Noen trenger kaffe før de møter andre om morgenen. Andre velger å leve på kaffe og Jesus.
→ Se Jesus

Kabel
Se skjøteledning  

Kildesortering
→ Se Avfallshåndtering.

Kiosk 
Det blir kiosk. Åpningstider informeres om på leiren. Kiosken vil ha et godt utvalg semisunne og mindre sunne produkter
→ Se også Leireffekter/profilartikler.

Korpsleirbål
Det blir korpsleirbål på onsdag.  Korpsstyrene organiserer dette.

Kristen tro / kristen trening
Det blir felles morgensamlinger tirsdag, og i troppen mandag, torsdag og fredag. Det blir laget andakter/ ord for dagen til troppsmorgensamlingene. Søndag kl 11 blir det gudstjeneste og torsdag kl 21.00 blir det nattverdssamling. Viggo Klausen og Marianne Munz  er leirprester. Prestene  vil være tilgjengelig for samtale og forbønn for dem som ønsker det.
→ Se også Prestene, Morgensamling og Fellesarrangementer.

L

Ladestasjon for mobiltelefon o.l.
Medbring ladekasse i gruppa. Det er mange strømuttak på leirområdet, og mulig å lade mobiltelefon og kamerabatterier der. Dette gjøres på eget ansvar. Skriv navn på både lader og mobiltelefon. Det vil også være mulig å levere ladekasser i leirkontoret til lading. 

Lang tone 
Ved lang tone kl 2300 skal alle speiderne gå i teltene og det skal være ro i leiren.

Latrine 
…eller do, da. Forlat doen slik du ønsker å finne den. Vask hendene etter hvert dobesøk. Det er ordentlige doer i sanitærbygg og dovogner plassert på området.
→ Se også Hygiene og Håndvask.

Lederkro 
Det blir åpen kiosk/kro hver kveld (stengt under fellesarrangementer). Se kiosk. I tillegg planlegges  det  egen lederkro utvalgte kvelder.

Ledermøter
Det blir ledermøter hver dag. Det forventes at hver gruppe stiller med minst én leder. Første møte er lørdag 29. juni kl. 18:30. De andre dagene blir det også ledermøte kl 18:30. Se program.

Ledertilbud 
Tirsdag kveld blir det felles ledersamling med litt program, noe godt å bite i og mulighet til å prate med gamle og nye speidervenner. Det legges også opp til utflukt når speiderne er på haik, dog med begrensede plasser og førstemann til mølla prinsippet.

Lege 
→ Se Førstehjelp.

Leirhefte 
Alle deltakere får utlevert leirhefte ved innsjekk. Heftet inneholder kart, dagsprogram, leirsangen, åpningstider og annen nyttig informasjon.

Leirkomiteen 
Ja, det er en leirkomite. 

Leirkontor 
På leirkontoret kan du spørre om hva du vil, så prøver staben å svare så godt de kan. Der finner du oppslagstavle og informasjonen du trenger. Leirkontorstaben sjekker inn deltakerne etter ankomst, tar imot og leverer ut hittegods og informerer og svarer. Her kan du også hente leirfresmerket når du har gjennomført leirfresen!  Åpningstider for leirkontoret vil du finne på inngangsdøren, vi vil sørge for at åpningstiden er tilsterekkelig god.

Leirmerke
Det blir produsert leirmerke til dem som er påmeldt til leiren.

Leirsang 
Det blir egen leirsang. Syng av full hals med den stemmen du har.

Lokalaviser
Kontakt gjerne lokalavisa eller annen lokal presse og oppfordre dem til å lage en sak om gruppa på leir, eller avtal innsending av artikkel og/eller bilder. Skriv en kort og god tekst om din gruppes opplevelser på leir og send bilder fra morsomme aktiviteter. Informasjon om leiren og korpsene kan hentes fra leirens nettside.
→ Se også Presse.

Lommepenger
Det er lurt å ha med litt lommepenger til kioskvarer. Hver enkelt gruppe avgjør om det skal settes beløpsbegrensninger for sine speidere. Deltakere oppfordres til bruk av kort og vipps. 

M

Markedsdag
Det blir markedsdag på torsdag. Hver gruppe har ansvar for minst ett tilbud på markedsdagen. Vi håper gruppene stiller med noen morsomme, lærerike og gjerne amerikanskinspirerte aktiviteter for speiderne å delta på. Alle speidere får egne markedspenger til å bruke på markedet.

Matutlevering 
Mer informasjon om matutlevering og -oppbevaring kommer.

Melde av?
Er det en speider som ikke kan være med likevel?  Avmelding innen 15. april kan registreres i medlemssystemet og medfører ingen kostnader for vedkommende. Ved avmelding etter at påmeldingen er stengt, vil halvparten av deltakeravgiften bli fakturert, med mindre det foreligger legeattest. Ved avmelding etter 1. juni, gis ingen refusjon.
→ Se også Påmelding.

Meny
Gruppene får utdelt eget menyhefte ved innsjekk.
Se også Matutlevering.

Merker 
→ Se Leirmerke.

Mobiltelefon
Unngå bruk av mobiltelefon under fellesarrangementer og programøkter. Snakk med noen som er til stede istedenfor!
→ Se Ladestasjon for mobiltelefon o.l.

Morgensamling 
Det blir felles på tirsdag  og i gruppene mandag, torsdag og fredag. Heis gjerne flagget på troppsområdet hver dag og ha en fin samling for patruljene eller troppen samlet de dagene som er satt av til dette. Det blir gitt ut eget hefte med andakter som gruppene kan benytte.
→ Se Kristen tro / kristen trening.

Mygg
Det kan være mygg. Ta med myggmiddel. PS: Vi er på Lista. 

N

Nei
→ Se Ja.

Nettsider
Leiren har egen nettside, felleskorpsleir.speiding.no. Der ligger informasjon om leiren, og oppdateringer vil komme underveis i leiruka. Kanskje gøy for foreldre og hjemmeledere å følge med på?

O

Oppvask 
Vask opp i varmt vann og oppvaskmiddel etter hvert måltid. Vask først glass og kopper, deretter bestikk, tallerkener og til slutt boller og kjeler. Det skitneste til slutt. Skift gjerne vann underveis. Skyll oppvasken i varmt vann.

Overgangskabel 1 fase
Leirområdet er på en campingplass med strøm tårn rundt omkring, for å benytte seg av disse må en ha en overgangskabel av slik type

 

P

Pant
Flaskene kan leveres i kiosken, slik at panten går til en god sak. Leiren gir alle inntektene for panten til speideraksjonen.

Parkering 
Parkering skjer på anvist plass. Det er ikke tillatt å kjøre biler inn på leirområdet uten tillatelse. For biler som frakter troppsutstyr, er slik tillatelse lett å få på innrykksdagen og avreisedagen. Personlig utstyr må de fleste belage seg på å bære fra parkeringsplassen eller annet punkt anvist ved innrykk.
→ Se Biler.

Politi 
Ved nød, kontakt politiet på 112 og varsle deretter leirens vaktmannskaper.
→ Se Vakt.

Politiattest
Alle ledere skal ha vist politiattest til sin gruppeleder før leiren. Vist politiattest skal registreres på medlemmet i medlemssystemet Min speiding. Dette gjelder også stab.

Presse 
Ved krisehendelser eller ulykker, skal all pressehåndtering overlates til leirkomiteen. Unngå ryktespredning!
→ Se også Lokalaviser.

Prester 
Vi har med oss leirprester, som er tilgjengelige for samtale, bidrar med andakter og gudstjeneste og litt aktiviteter. Det er Viggo Klausen fra Misjonsforbundet og Marianne Munz fra Metodistkirken som er leirprester.
→ Se Kristen tro / kristen trening.

Program 
Leiren har en egen programetat som skal sørge for spennende, morsomme og lærerike opplevelser for alle deltakerne på leiren. Se eget ukeprogram. Mer info på nettsiden.

Påmelding 
Påmelding av alle deltakere – både speidere, ledere, rovere, stab og lederbarn, skal meldes på via Norges speiderforbunds medlemssystem. Har du problemer, kontakt leirkomiteen på felleskorpsleir@gmail.com. De som skal delta på arbeidsleir skal i tillegg meldes på til denne på e-post. Påmeldingsfrist er 01 april 2024.
→ Se Melde av? og Arbeidsleir.

R

Rajer
Rajer bestilles ved påmelding. Vi har masse raier!

Regler
På leiren gjelder selvfølgelig Norges lover, samt Norges speiderforbunds lover og retningslinjer, regler nevnt i denne ABC-en og anvisninger fra leirkomiteen og vaktene. Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg (og motsatt).

Resirkulering 
→ Se Søppel.

Revelje 
Hver morgen kl 0730 våkner leiren til en ny dag. Gruppa er ansvarlig for å stå opp i tide til aktivitetene!

Rovere

Det blir egne roveraktiviteter og egen roverleir med kro. Samtidig vil vi bruke hver Rover som mannskapet på fire ulike programaktiviteter. Det blir opplæring i aktivitetene på leiren. Roverne meldes på via gruppas påmelding, og vil få tilsendt et skjema de må fylle ut. Det er lagt opp til at rovere sover i roverleir, men de kan også sove med gruppa. Rovere spiser med gruppa. 

→ Se Påmelding.

Ro 
Det skal være ro i leiren kl 2300. Alle skal være på eget troppsområde fra kl 2230. Da er det tid for kveldsstell og førerpatruljemøter. Ta hensyn til andre! 

Rosignal
Se lang tone.

Rusmidler
Det er ikke tillatt å nyte noen form for rusmidler (alkohol og narkotika) på leirområdet. Overtredelse kan medføre hjemsendelse og eventuelt politianmeldelse.
→ Se også Røyking.

Rydding 
Hold orden på leirområdet. Plukk opp søppel etter deg (og andre om nødvendig!). Sørg for å få med deg alle tingene dine fra økter og andre aktiviteter. Finner eller mangler du noe, kontakt leirkontoret.
→ Se Hittegods.

Røyking og snusing
Røyking er ikke tillatt i leiren. Ifølge Norges speiderforbunds retningslinjer tillates ikke røyking på arrangementer der barn og unge er til stede. Husk at du er et forbilde, og la snusen også ligge.
Er behovet til stede så finn deg en plass som ingen ser deg.
→ Se også Rusmidler.

S

Scouts own
→ Se Kristen tro / kristen trening.

Skjøteledning
Se kabel

Speiderdrakt
Speiderdrakta består av speiderskjorte og skjerf. Drakta brukes på reisen og under fellesarrangementene på leiren. Speiderskjerf brukes når man forlater leiren, inkludert på patruljenes haik.

Sport og spill
Under leiren blir det mulighet for å delta på turnering i volleyball for rovere og ledere og kanonball for speidere. Hver gruppe kan stille lag. Skal dere ha lagdrakter? Heiagjeng?

Stab
Staben jobber med å lage leir, programaktiviteter, mat, informasjon, utstyr osv. Ta kontakt med staben hvis du har spørsmål eller vil bidra med noe. Send e-post til korpsleir@gmail.com.
→ Se også Etater.

Sykestue 
Leiren har eget helsepersonell og  kan åpne egen sykestue ved behov.
→ Se Kart og Førstehjelp.

Søppel
→ Se Avfallshåndtering.

Søvn 
Det er viktig for både helse og trivsel å få nok søvn. Det skal være ro om natta, det vil si mellom kl 2300 og kl 0700.

T

Turnering
→ Se Sport og spill.

Tyveri 
Det er selvfølgelig forbudt å stjele også på leiren. Tyveri meldes til staben – og kan også bli politianmeldt. Dette gjelder også tyveri av leirens eiendom (inkl. leirflagg).
→ Se Regler.

U

Utsjekk/avreise
Før avreise skal leirområdet ryddes og sjekkes. Ta kontakt med en vakt som kontrollerer leirområdet og sjekker dere ut før dere reiser. Rajer og ved skal være lagt tilbake på anvist plass, området ryddet for søppel, plugger og annet utstyr og hull skal være tettet og torven tilbake på plass.

 

V

Vakt
Vaktene er ansvarlige for sikkerheten på leiren, og har vaktvester. Forhold deg til anvisninger fra vaktene. Kontaktinformasjon til vakt opplyses på leiren. Dersom en akutt, alvorlig hendelse oppstår, ring først brannvesenet på 110, politiet på 112 eller ambulanse på 113, kontakt deretter vakt.

Vann 
Det blir egne vannposter på leirområdet  der man kan fylle vannkanner og bøtter til troppsområdet. Ha alltid fulle vannbøtter stående ved bålet (både til brannslokning og brannskader). Tannpuss og håndvask skal skje på anvist plass eller på troppsområdet.
→ Se Fettfelle og Håndvask.

Ved 
Det er ved (hunved/bakhon) til bål og matlaging på leirområdet.

Vennskapsleirbål
På søndag  kveld blir det vennskapsleirbål. Få med dere noen andre grupper og forbered gjerne et underholdningsbidrag (det er lov å invitere til vennskapsleirbål andre kvelder også)

Vind
Det blåser på Lista, husk å feste bardunene.

W

Wow
Kult å treffe så mange speidere på samme sted!

Å

Åpning
Leiren åpnes offisielt lørdag 29 juni kl 20 med felles åpningsleirbål på leirbålsplassen. Ta med leirhefte, gruppebanner/troppsbanner, leirbålskappe, sitteunderlag, drikke, sangstemme og god stemning!